Elektronická komunikácia s daňovým úradom od 1.1.2014


Finančná správa plánovala zaviesť elektronickú komunikáciu daňových subjektov s daňovými úradmi od roku 2012. Po niekoľkých odkladoch však platí, že vybrané skupiny daňových subjektov budú mať povinnosť doručovať podania finančnej správe výlučne elektronicky od 1. januára 2014. Povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami je ustanovená v daňovom poriadku.

Kto bude povinný komunikovať elektronicky

Podľa § 14 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňového poriadku) v znení neskorších predpisov je povinný doručovať podania elektronickými prostriedkami finančnej správe:

  • daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty (DPH),
  • daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
  • advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
  • zástupca neuvedený v písmenách b) a c) za daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, ktorého zastupuje pri správe daní.

Nová povinnosť komunikovať elektronicky sa vzťahuje na všetky podania, ktoré bude daňový subjekt podávať. Prílohy budú môcť byť naďalej posielané aj v listinnej podobe (teda osobne alebo poštou). Elektronické doručovanie na daňový úrad bude povinné pre všetky podania vymedzených subjektov od 1. januára 2014, napr. to bude platiť už pre daňové priznanie k DPH za 4. kvartál 2013, ale aj prehľad o zrazených preddavkoch za mesiac december 2013.

Ako podávať daňové dokumenty správcovi dane elektronicky

Od 1. 12. 2012 je na stránke finančnej správy sprístupnená aplikácia eDane, ktorá od tohto termínu umožňuje všetkým novým používateľom elektronických služieb registrovať sa na portáli eDane a autorizovať pre elektronickú komunikáciu.

Možnosti, ako komunikovať so správcom dane elektronicky, sú dve:

  • prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu (ZEP),
  • prostredníctvom elektronickej značky podateľne portálu eTax DR SR (EZ), t. j. bez zaručeného elektronického podpisu – v tomto prípade je potrebné oznámiť správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančnej správy a uzavrieť so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Táto forma komunikácie je bezplatná.

O tom, ako si vybaviť bezplatnú formu komunikácie s daňovým úradom, sa dočítate na portáli podnikajte.sk.

Čítajte na Podnikajte.sk

Kto sme?


Sme tím odborníkov na daňovú a účtovnú problematiku. 

Viac o nás

Vedeli ste, že finančná správa uložila pri kontrolách v roku 2014 sankcie vo výške viac ako 18 mil. eur?